01 January 2025–01 January 2027
Betwixt
YEARS
Offentlig udsmykning til Ishøj og Ishøj Letbanestation Arken // Commissioned public sculpture for Ishøj and Ishøj light rail station Arken.
(Text in English below)
Til forpladsen ved Ishøj letbanestation (Ishøj Strandvej – Arken) har vi valgt at skabe ni tavle-lignende figurer i granit. De tager udgangspunkt i de reklamedisplays, der står ved busstoppesteder og på banegårde rundt om i landet. I starten af Danmarks tilblivelse blev der stillet sten op, der på samme måde som nutidens reklamestandere, reklamerede med et budskab. Jellingestenen er et godt eksempel.
De ni tavler til Ishøj Letbanestation reklamerer ikke. Hver især og tilsammen skaber de anslag til fortællinger. Man kan kun gætte. Én ligner en dør til et teenageværelse, en anden en portal, én er knækket, en anden ser oldgammel ud, nogle er højglanspolerede og bærer et landskabsmotiv, et abstrakt maleri eller en groft hugget sløjfe, én er et relief af nuttede bamser, og én ligner et troldeagtigt træ.
Vi har kaldt det samlede kunstværk for ”Betwixt”, som er et oldengelsk ord for ”imellem”.
Da vi gik i gang, talte vi meget om, hvad et kunstværk i det offentlige rum egentlig skal kunne. Og det er måske netop det, der er kernen i det – det skal ikke kunne noget. I det offentlige rum og måske især på en station er der rigtig mange ting, der ”kan” noget. Billetautomater, cykelstativer, skraldespande, bænke, lygtepæle og så videre.
Vi tænkte på Stonehenge – måske har det en gang haft en funktion, vi ved det ikke. Nu består det af store sten, der står i ring og tilsammen danner en plads. Det, at vi ikke kender funktionen, giver det en sær følelse af magi. Der opstår en form for usynligt mulighedsrum.
En plads i byen er en forankring – en plads bliver stående. En plads indrammer det levede liv, der udspiller sig i og omkring den. Vi har tænkt på stationen som en form for portal eller en slags tærskelsituation – her bevæger man sig væk og videre. Denne balanceren mellem det blivende og det værende og så det dér indimellem – det abstrakte, eller overgangen – det er dér, vi forestiller os, at magien hører til.
På den måde peger skulpturerne måske tilbage på kunsten i det offentlige rum: Følelsen af “noget andet”, noget uforklarligt, som er opstået i et ellers funktionelt miljø.
Vi håber, at vores værk kan være med til at skabe en anderledes plads i byen, en markør af en art. Vi håber, at de ni figurer kan skabe en form for tidsportal. Det ældgamle materiale, vores referencer til bauta- og runesten, det ruinøse – at det sammen med de mere polerede sten, referencen til reklamedisplays og teenageliv kan skabe et spring i tid og sted. At vi kan åbne for en følelse af noget andet midt i det travle liv på vej fra a til b.
TAK TIL NY CARLSBERG FONDET OG ISHØJ KOMMUNE!
//
For the new square by Ishøj Light Rail Station (Ishøj Strandvej – Arken), we have chosen to create nine board-like granite figures.
They are inspired by the advertising displays found at bus stops and train stations across the country. In the early days of Denmark’s formation, stones were also erected—like today’s advertising pillars—to communicate a message. The Jelling Stone is a good example.
These nine boards at Ishøj Light Rail Station do not advertise. Individually and collectively, they set a tone or suggest the opening lines of a story. One can only guess at their meaning. One resembles a teenager’s bedroom door, another a portal; one is broken, another appears ancient. Some are high-gloss polished and feature a landscape motif, an abstract painting, or a roughly carved bow. One shows a relief of cute teddy bears, and another resembles a troll-like tree.
We have titled the entire artwork “Betwixt,” an Old English word meaning “between.”
When we began this project, we talked a lot about what a work of art in public space should accomplish. Perhaps that is the essence of it—it doesn’t have to accomplish anything. In public space, and especially at a station, many things serve a purpose: ticket machines, bike racks, trash bins, benches, lamp posts, and so on.
We thought of Stonehenge—perhaps it once had a function, but we no longer know what it was. Now, it consists of large stones standing in a circle, forming a space together. The fact that its purpose remains unknown gives it a special kind of magic. An invisible realm of possibilities opens up.
A square in the city serves as an anchor—a space that endures. It frames the life lived in and around it. We imagined the station as a kind of portal, a threshold—where one departs and continues on. The balance between the permanent and the fleeting, and that space in between—the abstract, the transitional—is where we believe the magic lies.
In this way, the sculptures perhaps also reflect on the idea of public art itself: the sensation of “something else,” something inexplicable that arises within an otherwise functional setting.
We hope that our work can help create a different kind of space in the city—a marker of sorts. We hope the nine figures can serve as a kind of time portal. The ancient material, our references to bauta and rune stones, and the ruin-like quality—combined with the polished stones and references to advertising signs and teenage life—may offer a leap in time and place. That they might evoke a sense of something different amid the bustling movement from A to B.